Paul Polman en de betekenis van menselijkheid

Paul Polman en Unilever

Hoe kunnen we het bedrijven motiveren om duurzaam te ondernemen. Volgens Paul Polman gaat het menselijkheid. De voormalig CEO van Unilever en pleitbezorger van duurzaam ondernemen binnen dat bedrijf, was op 3 januari 2022 te gast bij BNR Nieuwsradio. Het interview had als titel “De duurzame missie van Paul Polman”. Polman was tien jaar CEO en introduceerde het Unilever Sustainable Living Plan. Met dit plan wilde hij het bedrijf voorbereiden op een duurzame en gezonde toekomst. Zo was zijn eerste stap dat hij niet meer elke kwartaal wilde rapporteren omdat dit zijn lange termijn strategie van duurzame groei in de weg stond. Het doel was namelijk om de omzet te verdubbelen en tegelijkertijd de ecologische voetafdruk te halveren.

Duurzaam ondernemen

In het radio interview geeft Polman antwoord op de vraag hoe je mensen in het bedrijfsleven kunt motiveren om duurzamer te ondernemen. Volgens Polman begint dit bij leiderschap en de vraag of je als leider geeft om duurzaam ondernemen. Hij vindt dat je in de wereld bent om iets groters te doen dan alleen voor jezelf te zorgen. Het tweede niveau is om naar je bedrijf te kijken en te bepalen welke impact je maakt. Zet doelstellingen die nodig zijn en werk samen in je waardeketen. Het derde niveau richt zich op industrieniveau, waar je grotere invloed hebt. Polman benadrukt dat het belangrijk is om samen te werken met de maatschappij en de overheid en open te zijn over je uitdagingen.

Menselijkheid

Polman roept ons tot slot op om “menselijk” te worden en mogelijkheden te zien. Als je meer wilt weten over Paul Polman en duurzaam ondernemen, luister dan naar de podcast “Duurzaamheid” van BNR radio of lees de boeken “Net Positive” van Paul Polman en Andrew Winston en “Het grote gevecht & het eenzame gelijk van Paul Polman” van Jeroen Smit.